شاید انتخاب فیلم بی خوابی از میان چند فیلم خاصِ نولان برای دیدن در روز تولد ۵۰ سالگی او، گزینه اول خیلی ها نباشد. اما من تصمیم گرفتم این اثر بی شیله پیله نولان را دوباره تماشا کنم. در نگاه اول، بی خوابی انتخابی عجیب برای نولان بعد از فیلم ممنتو به شمار می رفت، چرا که ممنتو ترکیبی بود از روایت هوشمند و حیله های ساختاری خاص، در مقابل بی خوابی بازسازی یک اثر خارجی زبان (نروژی) بود. و در ظاهر چه چیزی ساده تر از بازسازی هالیوودی از یک فیلم خارجی زبان است. اما این تصور بسیار اشتباه بود، چرا که اساساً بی خوابی یک تریلر پلیسی یک خطی معمولی نیست، بلکه این فیلم مانند تمام آثار این کارگردان، روایت خود را با نمادگرایی های بزرگ پیش می برد، و این کار در راستای منع بهتر لایه های داستان صورت می پذیرد. بی خوابی نیز مانند اکثر آثار نولان، وسواس او را بر روی مضامین درون فیلم نشان می دهد. اما در اینجا او مضامین و لحن اساسی فیلمش را به گونه ای احساسی، دلهره آور و تعلیق آفرین واکاوی می کند، که مخاطب را خود به خود به سمت اثر جذب می کند. در واقع بی خوابی به خاطر درون مایه به ظاهر معمولی و تیپیکال خود، برای خیلی ها ساده به نظر می رسد. اما، درست هنگامی که ما فکر می کنیم شاهد یک تریلر روانشناسانه در مورد پلیسِ در تعقیب قاتل هستیم (در این لحظات فیلم شمایل یک داستان نوآر را به خودش می گیرد)، عجیب این است که تمام تصاویر فیلم زیر نور آفتاب بی تاب خورشیدِ نمیکره شمالی قرار می گیرد.

ادامه مطلب

فیلم Pain and Glory

نقد کوتاه فیلم Ford v Ferrari

فیلم ‘Tremors’ یا لرزش آرواره های دهه 90 میلادی است!

نقد فیلم Doctor Sleep - مایک فلاناگان و دکتر اسلیپ گرفتارِ درگیری بین کوبریک و کینگ!

#امروز_چی_دیدم فیلم ‘1917’‌

#امروز_چی_دیدم فیلم Midway

فیلم ‘I Lost My Body’

فیلم ,بی ,خوابی ,یک ,اثر ,های ,بی خوابی ,خیلی ها ,خود به ,می گیرد ,را به

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

علم و فناوری تارنمای دکتر زمان نورانی سایت تفریحی و سرگرمی نیو مطلب فروشگاه پکیج رادیاتور در شیراز دانلود موزیک و موزیک ویدئو استراتژی اقیانوس آبی کد نویسی به زبان اسکرچ(Scratch ) ویژه دانش آموزان خرید اینترنتی دیبا مویز نگاهی به تاریخ سینما